+420 721 167 521

3 věci, které jsem se naučil….na semináři s Dr.Rakowskim

Listopad 26, 2017 / Nutrition
3 věci, které jsem se naučil….na semináři s Dr.Rakowskim

Vždy jsem byl fascinován úspěšnými lidmi, ať už se jednalo o jakékoliv odvětví.

V tom mém, tedy “fitness průmyslu”, najdeme celou řadu úspěšných lidí. Někteří jsou známí spíše kvůli svým výstřednostem, dobrému marketingu a příliš nových věcí se od nich nenaučíte….

Na druhé straně stojí ti, ktěří nejsou až tolik známí, přitom by si zasoužili daleko více pozornosti, než lidé ze zmiňované první skupiny. Ze zkušenosti vím, že právě od méně zprofanovaných se toho člověk může naučit daleko více, než od všech ostatních. Problém této skupiny bývá v tom, že je velmi těžké se k nim dostat a pokud se zmiňujete o spolupráci s nimi, málokdo ví, o koho se jedná.

Třetí skupinu tvoří lidé, kteří jsou všeobecně známí a od kterých se člověk VŽDY dozví spoustu nových a zajímavých informací, které může následně aplikovat v praxi. Také se můžete odkázat na to, že jste prošli jejich školou. Nevýhoda? Musíte sáhnout hlouběji do kapsy…

Zástupcem třetí skupiny je zcela jistě i Dr. Robert Rakowski, uznávaný americký doktor, který se již přes 20 let dělí s věřejností o své nepřeberné množství znalostí a zkušeností. Řadí se mezi největší zámořské odborníky na výživu sportovců, což samozřejmě nemohlo uniknout mé pozornosti.

Už během svých začátků studia zdravotní problematiky jsem se s tímto jménem pravidelně setkával, shlédl několik jeho videí a přečetl desítky článků. Proto jsem byl rád, když se mi naskytla možnost navštívit seminář v německém YPSI na téma: Functional Nutrition Seminar for Sports.

Jak napovídá název, hlavním tématem měla být výživa pro profesionální sportovce.
Byl jsem však mile překvapen, že témat bylo nakousnuto hned několik a nezůstalo jen u sportovců.

 

Zde jsou 3 hlavní věci, které jsem se během semináře naučil:

 

1.Acid-alkaline balance je důležitou součástí sportovního výkonu!

Rovnováha mezi kyselostí a zásaditostí vnitřního prostředí hraje roli v tom, zda sportovec dokáže maximálně využít svůj potenciál, to jako opravdu? Ono to vlastně dává smysl…

S myšlenkou alkalizace vnitřního prostředí jsem se setkal již v knize Dr.Theodore Baroodyho “Alkalize or Die” a Rakowski tento koncept implementoval na sportovní výkon.

Tělo má zvláštní schopnost udržovat si za každé situace neutrální pH a pokud se naše tkáně a orgány zakyselují, tělo bere vápník z kostí, aby neutralizoval kyselost! Navíc, pokud jsou hormony a jejich receptory mimo optimální hladinu pH, trvá dvojnásobek času, než se u hormonu vyvolá požadovaná reakce, než pokud by pH bylo optimální! To samé platí pro aktivitu enzymů, která je díky kyselosti prostředí značně snížená.

U sportovců může větší metabolická zásaditost také pomoci k lepší funkci svalových vláken.

Co si odnést: zvyšujte zásaditost organismu pomocí přírodních látek a správné suplementace ke zlepšení nejen sportovních výkonů, ale také zdraví!

Nejjednodušší cestou je zařadit ráno na lačno sklenici vody se šťávou z limety, nebo citronu a přidat 1/4 lžičky Himalájské soli!

Mezi suplementy zvyšující zásaditost prostředí patří například Reishi nebo vitamin C.

Voda s limetou a Himalájsou solí

 

2. Oxid dusnatý (NO) pomáhá ke zvýšení výkonů v aerobních i anaerobních sportech.

Studie ukázaly, že zvýšená produkce oxidu dusnatého vede k lepší vazodilataci (rozšíření cév a  zvýšení průtoku krve), tím pádem k lepšímu přenosu kyslíku a nutrientů do svalů a také k lepšímu odstranění odpadních látek jako je kyselina mléčná.

Přínosy NO (nejen) pro sportovní výkon:

o regulace nervového, imunitního a kardiovaskulárního systému

o zvýšení průtoku krve

o zvýšení pracovní kapacity

o regulace krevního cukru

o odstranění odpadních látek z těla = urychlení regeneračních procesů

Pokud jde o tvorbu oxidu dusnatého (nitric oxide – NO), jedna z cest tvorby NO je přes rostlinné dusičnany. Pokud zkonzumujeme nějakou zeleninu, jsou nitráty absorbovány a vylučovány do slin, kde jsou díky perorálním bakteriím přeměněny nitridy, které se následně díky kyselině přeměňují na NO.

Co si odnést: pokud chce sportovec maximální sportovní výkon, měl by do svého jídelníčku zařadit zeleninu (primárně zelenou) a používat Greensy jako doplněk stravy!

Vazodilatace = rozšíření cév a zvýšení průtoku krve

 

3. Používejte infra saunu k prohloubení detoxikačních procesů!

Všichni jsme si vyzkoušeli klasické “finské” saunování, kdy střídáme intervaly v sauně, kde se teplota pohybuje kolem 90°C, s následným prudkým ochlazením v ledovém bazénu, nebo sněhu.

Pro někoho je tento proces nepříjemný a nedokáže tolerovat vysoké teploty.

Jako skvělá alternativa se jeví INFRA SAUNA, kde se teplota nepohybuje tak vysoko, jako u klasických saun (drží se kolem 40-60°C ) a navíc zde dochází k odstraňování rtuti a dalších těžkých kovů z těla skrze potní žlázy.

Detoxikace navíc pomáhá ke zlepšováí insulinové sensitivity a rychlosti metabolismu, tím pádem nás může pomoci ke shazování přebytečného tuku!

Co si odnést: zařaďte saunování v infra sauně ke snížení tělesné toxicity a nastartování spalování tuků 3x týdně po dobu 8-12 týdnů.

Proveďte jedno kolo a postupně zvyšujte čas, který v sauně dokážete strávit. Během pocení si průběžně otírejte pokožku ručníkem, abyste umožnili co nejvíce toxinům dostat ze pokožkou z těla.

Doporučená suplementace: před saunou 3 kapsle kvalitního multivitaminu.
Po sauně 2-4g magnesia a zdroj vlákniny (např. 5-7g inulinu rozpuštěného ve vodě).

Infra red saunování k prohloubení detoxikačních procesů

 

Zdůrazňuji, že je třeba všechny věci testovat, následně kriticky zhodnotit a určit, zda na Vás působí pozitivně, či nikoliv.

A protože né ve všem můžeme věřit našim pocitům, jsem zastáncem toho, že co se dá změřit, může být následně manipulováno. Proto ve své praxi využívám YPSI Skinfold Measurement a krevní testy k sestavení individuálních protokolů, které následně vedou k nejrychlejším možným výsledkům.

Přeji hodně štěstí při aplikaci nově získaných znalostí!

Dominik Kodras

Napsat komentář

*Povinné Please validate the required fields

*

*