+420 721 167 521

The Art of Coaching

Červenec 10, 2019 / Training
The Art of Coaching

V článku od STACA coache, Kamila Hajduška, si řekneme, v čem dělají trenéři největší chyby, čemu by se měli vyvarovat a jak by mělo vypadat správné vedení tréninku, případně jakou přidanou hodnotu lze klientovi poskytnout. Pojďme na to!

Dnes a denně vídám různé trenéry, u kterých mě zaráží jedna věc – NEDOSTATEK EMOCÍ. Irituje mě, když někdo nedokáže prožívat trénink s klientem naplno. Jsem toho názoru, že aktivní coaching dodá klientovi sebedůvěru a napomůže k lepším výkonům. Jedná se o společné úspěchy a neúspěchy!

Ve STACA máme určité principy, kterých se držíme, co se trénování týče. Protože to není jenom o tom stát u klienta a počítat tempo, opakování a pauzy, i když je to taky součást každého tréninku, ale přidaná hodnota je někde jinde. Rozebereme si postupně jednotlivé segmenty.

Servis

Od klienta chceme jediné, aby přišel a odmakal trénink na 100%, nic víc. Plus tedy donést si vlastní šejkr, což bývá mnohdy problém, šejkr je jak dítě na pouti, snadno se ztratí. Klient musí cítit péči. Bez rozdílů. Proto se staráme o veškerou suplementaci v rámci tréninku – před, během i po ní. Jde nám o výkony a čím méně věcí musí řešit klient, tím větší koncentraci může vynaložit do tréninku.

Připravená potréninková suplementace.

Edukace

Je třeba klientovi vysvětlit, proč je daný cvik důležitý. Musí vědět, proč zrovna v dané fázi cvik praktikuje. Obzvláště ve fázi Strukturální rovnováhy se cvičí spoustu izolovaných cviků na jednotlivé svaly, které trvají dlouho a nejsou tolik záživné. V tu chvíli pomůže vysvětlení, aby klient věděl, že to má smysl a je to důležité absolvovat pro další pokrok. Říct klientovi, proč je dané Schéma aktuálně použité, co to způsobí, na co se zaměřit. Co má za následek změna úchopu, postoje, pozice hlavy. Dále osvětlení různých Speciálních metod – isometrická výdrž, 1 + ¼ opakování, pomalá koncentrická fáze, použití Fat Gripz, Cluster metoda, řetězy, gumy atd.

Informace

Sbíráme co nejvíc informací, abychom se poučili z chyb a neustále připravovali pro konkrétního klienta lepší tréninky. Zajímají nás primárně 3 hlavní věci – SPÁNEK, STRAVA a ENERGIE. Tyhle informace jsou pro nás klíčové, aby mohl klient podávat co nejlepší výkony. Pokud bychom tohle nevěděli, tak snadno klienta odpálíme, což není požadovaný účel. My potřebujeme, aby odcházel každý spokojený a ne zničený. Zde je trochu rozdíl mezi sportovci a obecnou populací. U sportovců jsou jasně nastavené priority – je potřeba, aby odjel přesně strukturované tréninky v rámci jednotlivých fází, protože primárně jde o prevenci zranění a následně zlepšení výkonu v rámci jejich sportu. U obecné populace jde primárně o přeměnu postavy, lepšího well-beingu a je třeba počítat s každodenní prací. U nich je cvičení koníček, který jim pomáhá snižovat stres a být výkonnější doma i v práci. Takže když přijde klient, že pracoval do noci a spal málo, tak se opravdu nevrhneme na dřepy, i když jsou v plánu, protože by se akorát odpálil, tělo by nemělo šanci zregenerovat (vlivem špatného spánku) a nebyl by schopný pracovat celý den. To jsou věci, které jsou nesmírně důležité. Brát co nejvíce informací na vědomí. Komunikace je základním bodem úspěšné spolupráce.

Vedení tréninku

V rámci samotného tréninku je důležité sdělit, jaký bude jeho obsah, na co se zaměřit a co je cílem. Velice důležité hlavně u specifických fází, kde jde například o rychlost a nazvedané váhy jsou až na druhém místě. Pokud je to již zažitý trénink, tak je třeba připomenout, jaké cviky se jeli, jaké váhy, jaké bude navýšení vah oproti minule a proč. Zapisovat váhy, opakování. Počítat tempo, sledovat pauzy mezi cviky. Připravovat osy a další náčiní. Nezastavit se, jen proto, aby klient mohl odpočívat a soustředit se na trénink. Vybírat si správné postavení. Stát mimo klientovo zorný úhel, aby se nerozptyloval. Zároveň být připraven při těžkých opakování zajistit klienta. Mít cit na tyhle věci. Mít radost z každého pokroku a umět pochválit, ale i upozornit na chyby. Nebát se zařvat a umět se zaradovat společně. S každým je třeba jednat individuálně, někomu vyhovuje během odpočinku mezi sériemi klid, někdo chce vykecávat. Umět se přizpůsobit každému jedinci tak, aby se cítil nejlépe. Najít si způsob, jak každého z nich donutit provádět cvik tak, jak potřebujete, aby z něho vytěžil maximum. Řeknu příklad, měl jsem teď mladého hokejistu, u kterého se chceme zaměřit na excentrickou fázi (negativní), nezvedali jsme váhy, protože nebyl schopný držet poctivě 4s zpomalované tempo, mladík však chtěl zvedat více, tak jsem mu řekl, že mu nedám do ruky větší váhu, pokud nezvládne všech 10 opakování v předepsaném tempu, následující sérii poctivě držel tempo a přešli jsme na vyšší váhu. U dospívajících je důležité dostat si je na svou stranu, umět naslouchat a vytvořit si takový přístup, se kterým vás poslechne.

Kontrola pauzy mezi sériemi v rámci Cluster metody s Jirkou Novotným.

Kontrola

Důležitou součástí spolupráce jsou videa. Natáčíme všechny cviky a následně je spolu procházíme, aby klient věděl, jak vypadá jeho postavení, co dělají jednotlivé části těla a kde je třeba poupravit techniku. U explozivních cviků (v rámci vzpírání a plyometrie) využíváme slow-motion záběry, abychom se mohli důkladně podívat, zda je správná koordinace těla a kde tlačí bota. Klient díky tomu lépe pochopí daný pohybový vzorec. Máme ve svých řadách borce, co má skvělou plyometrii, dalšímu jde lépe vzpírání, někdo umí krásně držet pomalou excentrickou fázi, nebo kluka, co má záda jak pravítko při Deadliftu. Tyhle příklady ukazujeme raději než videa z YouTube, protože to danému klientovi řekne více. Zároveň je třeba si uvědomit, že někdo může cvik provádět správně, ale nebude u toho vypadat tak skvěle jako jiný jedinec – na to upozornit, aby se člověk nestresoval tím, že jeho pohyby nejsou tak ladné, jako u ostatních. Já se například u dřepu skládám jak LEGO, jak mám dlouhé nohy, to mezitím stihne Dominik odjet celou sérii, než já dokončím jeden dřep.

Klienti jsou priorita

Co je důležitější, progres klientů, nebo váš osobní? Služba pro klienty je alfou a omegou naší práce, proto je třeba umět obětovat svůj čas pro ně. Najdou se dny v týdnu, kdy jedu 6:30 až 18:00 v kuse, i když to není pro mě ideální, nestíhám jíst, tak bych neměnil a nikdy toho nelituji. Protože mi sakra záleží na tom, aby lidi odjeli tréninky. Pokud jsou zapotřebí ukázky nových tréninků udělat v pondělí, tak se udělají v pondělí, i kdyby to znamenalo, že nemáte čas na svůj trénink a na oběd. Vrátí se vám to, to mi věřte. S tím je spojený i čas mimo gym, kdy je třeba připravit další fáze, nastavit je do aplikace, pracovat do noci, ráno vstát dříve, abyste toho stihli ještě více. Nikdy nepolevit. Pro mě je největším zadostiučiněním, když vám klient řekne po tréninku „Děkuji.“ Tohle mi vlije další energii do žil a nakopne do další práce. Kousnout ego a obětovat svůj čas pro někoho jiného. 

Víkendová rutina – příprava tréninků v rámci on-line sdílení dat mezi Dominikem a Kamilem. Hodnocení progresu, návrhy, změny, postřehy. Komunikace je základ!

Improvizace

Ne vždy jde všechno podle plánu. Plný gym lidí, zabrané stroje. Počkat 20 minut, než se stroj uvolní, nebo přeskupit pracovní série? Vždy je to na domluvě s ostatními lidmi v gymu, není problém se slušně zeptat a točit se, protáhnou se akorát pauzy a trénink se kvůli tomu nezbortí. Je třeba umět pracovat s tím, co je. Vyhledávat alternativní řešení.

Neutrální shyby v podání Milana Gulaše za pomoci Swiss Baru. Pokud není hrazda s neutrálním úchopem, jedná se o skvělé řešení.

Vnímání

Sledovat co nejvíc vjemů. Každý výraz v obličeji, každý pohyb, sledovat klienta celou dobu pohybu. S tím souvisí správné postavení, udělat si odstup (pokud není třeba zajistit) a vnímat pohyb jako celek, ale všímat si detailů. Detaily rozhodují. Sledovat, zda si klient užívá trénink, vnímat, co ho baví, co bytostně nesnáší, protože tohle všechno určuje, zda si ho získáte, nebo ho ztratíte.